Crazy Cat Lady

Är en tjej som har katter som mitt stora intresse. Katter av alla raser, vildkatter, tamkatter, alla katter faller mig i smaken. Jag jobbar på kattfotens katthem i Halmstad, där jag får ägna min tid åt att hjälpa katter, kela och ta hand om dem, precis som de gör med mig. För ja, så är det.. det ger dubbelt tillbaka än vad jag ger i kärlek och energi.

Katter och värmeslag

Kategori: Allmänt

Ja, katter kan oxå få värmeslag!
De ni ska vara uppmärksamma på är: 
 
  • Andningsproblem- Katten flåsar ansträngt, rosslande eller hyperventilerar.
  • Katten verkar rastlös, orolig och kanske vankar runt som "burstressad" eller rör sig vingligt och vacklande, kräks.
  • Hjärtat slår snabbare än normalt.
  • Slemhinnor i munnen är kraftigt mörkröda,
  • Klibbigt segt Saliv
  • Blanka ögon
  • Förhöjd kroppstemperatur, en katts normala temperatur ska ligga på 38-39 grader, över 40 grader är mycket illa.
  • Är svårkontaktad och slö.
Har du balkong så kan du doppa en handduk med kallt vatten och vrida ur och lägga på balkongen.
Du kan även lägga isbitar i kattens vatten, det brukar de gilla! 
Man kan så gräs i en liten fyrkant eller annat material som katten kan ligga i på balkongen, då får de oxå sin svalka.
 

Ett annat tips som kommer från Perkele är att fylla två Pet-flaskor med vatten på kvällen och lägga in i frysen. Fyll dem inte helt för då spricker de.

Nästa dag är det bara att ta fram dem, lägga dem i en handduk och vika över så att du får som två iskuddar. Handduken hjälper till att hålla flaskorna på plats. Sedan är det bara att visa katten den nya svala liggplatsen.

          

Man kan oxå fylla en påse med vetemjöl och lägga i frysen och sedan ta fram och lägga i ett örngott, och det fungerar som en kyldyna till katten. Det går också att frysa in påsar med hela vetekorn, om man har en sk vetekudde hemma.

 

Källor: Kattstatus.se och Wikipedia din tass i cyberspace.

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: